Czy Blueskye wygryzie X? Są między nimi zasadnicze różnice
Bluesky to aplikacja społecznościowa stworzona jako alternatywa dla X (dawnego Twittera). Wygrana Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich w Stanach Zjednoczonych drastycznie zwiększyła jej popularność.
Od czasu przejęcia Twittera przez miliardera Elona Muska w 2022 r. aplikacja, która momentami była najlepszym źródłem najaktualniejszych informacji zaczęła zmieniać się w narzędzie nachalnej propagandy i królestwo botów. Musk przywrócił zbanowane wcześniej za rozpowszechnianie nienawiści i dezinformacji konta np. Andrew Tate'a czy Donalda Trumpa.
Podobne
Czy Bluesky może konkurować z X?
Do tej pory żadnej platformie nie udało się przejąć "ruchu" z Twittera, którego Musk przemianował na X. Problemem jest przede wszystkim zasięg aplikacji. X ma 586 mln aktywnych użytkowników miesięcznie. Są na nim wszyscy politycy, dziennikarze i influencerzy. Stracił za to moderację i pływa w odmętach nieskrępowanego rasizmu, ksenofobii i mizoginii. Sukces Muska w "podpięciu się" pod nadchodzącą prezydenturę Donalda Trumpa w USA dał wielu osobom impuls do szukania alternatyw dla X. Część z nich przenosi konta na Bluesky.
Czym Bluesky różni się od X?
Bluesky to aplikacja stworzona jako alternatywa dla Twittera. Nawet jej logo (niebieski motyl) jednoznacznie nawiązuje do niebieskiego ptaka, który był symbolem Twittera, zanim został zmieniony przez Muska na X. Największą różnicą jest sprawna moderacja, czyli możliwość skutecznego zgłaszania postów i użytkowników, którzy stosują przemoc słowną lub propagują nieprawdziwe informacje. Bluesky banuje też konta scrapingowe, czyli robiące zasięgi na treściach skradzionych oryginalnym autorom i autorkom.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
HEJT W INTERNECIE: VIBEZ x SEXEDPL
Póki co na Bluesky przenoszą się osoby najodporniejsze na FOMO (ang. fear of missing out - strach, że coś nas ominie). W aplikacji działa wiele naukowców i naukowczyń, którzy na X nie mieli szansy przebić się z wiedza naukową przez hałdy dezinformacji. Jest tam też dużo artystek i artystów dzielących się swoimi dziełami. Wygrana Trumpa i udział Muska w jej umożliwieniu spowodowały duże wzmożenie ruchu na Bluesky. Aplikacja we wrześniu 2024 r. miała 9 mln użytkowników i użytkowniczek, 12 listopada jest ich już 14,5 mln.
Popularne
- Kolacja z Natsu wystawiona na licytację. Pieniądze pójdą na szczytny cel
- Zasięgi to nie wszystko. Dziś influencerzy budują imperia
- Co zapamiętamy z Vibez Creators Awards 2025? Najlepsze momenty gali
- Piosenki tworzone przez AI podbijają "Viral 50 - Polska". Wszystko przez poziom polskiej muzyki?
- Bolt Lokalnie już jest. Możesz zamówić przejazd z osobą płynnie mówiącą po polsku?
- Patec atakuje ostatni szczyt z Krony Ziemi. Dlaczego Elbrus jest tak problematyczny?
- Zatrzęsienie influencerów na Vibez Creators Awards. Zdjęcia z gali
- Wojanek za udział w mszy. Ksiądz z nietypowym pomysłem
- Influcenter przyciągnie tłumy? Nowy stacjonarny sklep Ekipy





