Na czym oszczędzają Polacy? Dane nie zostawiają wątpliwości
W trudnych czasach przyszło nam żyć. Pandemia, wojna w Ukrainie i kryzys gospodarczy składają się na wzrost inflacji. Oznacza to, że wszystko jest droższe. Polacy szukają więc sposobu na oszczędność.
Konsumenci coraz częściej decydują się na zakupy online. Jest to dość duży problem sklepów stacjonarnych, gdyż nie uzyskują one takiego przychodu, jakby chciały. Dodatkowo przez inflację oraz kryzys gospodarczy Polacy ogólnie kupują mniej, ponieważ chcą zaoszczędzić.
Na czym jednak jako społeczeństwo oszczędzamy najbardziej? Jakie produkty najczęściej kupujemy przez internet? Zaraz wszystko wyjaśnimy.
Polacy oszczędzają, sklepy mają problemy
Mobile Institue oraz Izba Gospodarki Elektronicznej wydały raport dotyczących wydatków Polaków. Wynika z niego, że w 2023 r. 15 proc. ankietowanych zakupy sprzętu AGD i RTV, ubrań oraz modowych akcesoriów przeniosło do internetu. Dodatkowo 9 proc. badanych chce kupować online elektronikę, a 11 proc. ciuchy oraz różnego rodzaju rekwizyty.
- W tym roku Polacy znacznie częściej przenoszą do sieci zakupy "dużych" kategorii zakupowych, jak RTV/AGD, moda, kosmetyki, produkty dziecięce, motoryzacja. W 2022 r. były to przede wszystkim zakupy rozrywki, czyli np. abonament do takich platform jak Netflix czy gry online, a także jedzenie z dostawą do domu i różnorodne szkolenia i kursy - tłumaczą w rozmowie z "Rzeczpospolitą" autorzy raportu.
Inflacja wpływa na konsumentów
Inflacja sprawiła, że handel spowolnił. Ludzie mają mniej pieniędzy, więc ograniczają wydatki, szczególnie te uważane za większe. Jak czytamy na "Rzeczpospolitej", z danych NielsenIQ wynika, że tylko w okresie wakacyjnym rynek spożywczy skurczył się o 4 proc., a o ponad 8 proc. w przypadku alkoholi. Wyraźnie widać, że konsumenci nie chcą wydawać pieniędzy.
Popularne
- Ashton Hall - kim jest i na czym polega jego poranna rutyna?
- Spotyka się Polak i Japończyk... Żuramen trafił do Żabki. Hit czy profanacja?
- Jak wygląda donut Julii Żugaj? Detektywi z TikToka znów w akcji
- Korea Północna zamknęła granice przez OjWojtka? Influencer reaguje
- Alan Kwieciński z FAME MMA wydał oświadczenie. "Przeprowadzimy testy na ojcostwo"
- Książulo wyjaśnił dramę z "kebabem dla dzieci". "Typowy krętacz"
- FAME MMA musiało to usunąć. Denis Labryga wręczył "prezent" przeciwnikowi
- Bagi rusza z nowym projektem. "Chcemy dostarczać najlepszy content"
- Budda wypuścił limitowany merch. Cena robi wrażenie