Eksperci apelują do Facebooka, aby nie uruchamiał Instagrama dla dzieci

Dorośli nie chcą, by dzieci wyniosły się na swojego Instagrama. "Wielkie ryzyko"

Źródło zdjęć: © Justin Heap / Unsplash.com
Jakub TyszkowskiJakub Tyszkowski,16.04.2021 13:12

Chociaż Instagram Kids jeszcze nie został uruchomiony, to platforma, której grupą docelową są dzieci poniżej 13. roku życia, już wywołuje wiele kontrowersji.

Międzynarodowa koalicja zwolenników zdrowia publicznego i bezpieczeństwa dzieci (składająca się z 35 organizacji i 64 ekspertów) wezwała kierownictwo Facebooka do rezygnacji z planów uruchomienia wersji Instagrama dla dzieci poniżej 13. roku życia (Instagram Kids). Członkowie koalicji obawiają się, że ambitne plany giganta technologicznego narażą młodych użytkowników na "wielkie ryzyko".

– Instagram wykorzystuje strach młodych ludzi przed wypadnięciem z obiegu oraz chęć uzyskania aprobaty rówieśników po to, aby zachęcić dzieci i nastolatków do ciągłego sprawdzania swoich smartfonów i dzielenia się zdjęciami ze swoimi obserwatorami – twierdzą sygnatariusze apelu. Eksperci obawiają się, że skupianie się na wyglądzie stanowi ogromne wyzwanie dla dobrego samopoczucia nastolatków.

Młodsze dzieci są jeszcze mniej przygotowane do radzenia sobie z tymi wyzwaniami, ponieważ dopiero uczą się interakcji społecznych, przyjaźni oraz wewnętrznego poczucia mocnych stron i wyzwań, jakie czekają na nich na tym kluczowym etapie rozwoju w życiu.

- Apel CCFC do Facebooka

Facebook odpowiada ekspertom. "Będziemy się konsultować"

W oświadczeniu skierowanym do serwisu "People" rzeczniczka Facebooka, Stephanie Otway, twierdzi, że do kierownictwa giganta technologicznego dotarły obawy środowiska naukowego i obecnie wypracowywany jest kompromis: – [...] Będziemy się konsultować z ekspertami w dziedzinach rozwoju, bezpieczeństwa i zdrowia psychicznego dzieci oraz ze specjalistami od ochrony prywatności.

Facebook zapewnia, że Instagram Kids będzie wolny od reklam

– Dzieci żyją online – kontynuuje rzeczniczka Facebooka. – Chcą być w kontakcie z rodziną i przyjaciółmi, bawić się, uczyć, a my chcemy im pomóc robić to wszystko w sposób, który jest bezpieczny i dostosowany do ich wieku [...]. Zapewniamy, że w rozwiązaniach, które przygotowujemy dla odbiorców poniżej 13. roku życia, nie będziemy wyświetlać żadnych reklam.

Podzielam obawy sygnatariuszy apelu, którzy są zdania, że ani kontrola rodzicielska, ani brak reklam, ani weryfikacja wieku nie są metodami, by zwiększyć bezpieczeństwo dzieci w internecie. Problemem w Instagram Kids pozostaje poczucie "przymusu", aby dzielić się prywatnością z obserwatorami. Lepszym rozwiązaniem byłyby aplikacje do komunikowania się w czasie rzeczywistym np. czaty, live-streamy.

trwa ładowanie posta...

A co słychać wśród polskich influencerów? Sprawdźcie filmik youtubera, który zdradza przepis na domowe lody Ekipy!

Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 0
  • emoji ogień - liczba głosów: 1
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 0
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 0