Sprzedaż energetyków ma się dobrze jak nigdy. Co z ustawą o zakazie sprzedaży?
Zdaje się, że napoje energetyczne na stałe zagościły w koszykach Polaków. Ich sprzedaż rośnie z roku na rok. Coraz częściej po te napoje sięgają dzieci, co nie spodobało się polskiemu rządowi. Czy ustawa o zakazie sprzedaży osobom poniżej 18. roku życia doczeka się przegłosowania?
W 2022 r. Polacy kupili 800 mln puszek energetyków. "Rzeczpospolita" informuje, że w przeciągu dwóch lat sprzedaż napojów zawierających kofeinę bądź taurynę wzrosła o 46 proc. Z raportu Euromonitora dla "Rzeczpospolitej" wynika, w 2021 r. rynek napojów energetycznych był wart 2,22 mld zł, natomiast w 2023 r. ten sam rynek jest wart 3,26 mld zł.
Napoje energetyczne dodają mocy nie tylko osobom, które je spożywają. "Rzeczpospolita" wskazuje, że od 2021 r. do 2022 r. producenci wydali na reklamę swoich produktów 281,9 mln zł.
Sprzedaż napojów energetycznych. Co na to parlament?
Wpływ energetyków na dzieci niepokoi naukowców od dłuższego czasu. Mówi się o uzależnieniach, zaburzeniach rozwoju, problemach zdrowotnych. Wszystkie te kwestie zostały zauważone przez polski parlament. Senat w piątek, 28 lipca, przyjął ustawę zakazującą sprzedaży energetyków osobom poniżej 18. roku życia. Napoje będzie można kupić w automatach w miejscach, do których dzieci i nastolatkowie nie mają wstępu, a więc w miejscach pracy, na uczelniach, w szkołach policealnych lub dla dorosłych. Ustawa ma wejść w życie 1 lipca 2024 r.
Popularne
- Amsterdam zaprasza na rave na autostradzie. 9 godzin mocnego techno
- Podejrzany o zabójstwo tiktokerki wrócił na miejsce zbrodni. Zostawił przerażający list
- Maskotki Minecraft do kupienia w Biedronce. Ile kosztują?
- Lalka Anabelle wyruszyła w upiorne tour. Warrenowie ostrzegali, żeby jej nie ruszać
- Łzy i drżący głos. PashaBiceps stracił czworonożnego przyjaciela
- Ile przetrwałbyś na platformie bez lajków? Daj się wciągnąć w fediwersum
- Uzależnił się od smartfona. Straszne, co stało się z jego głową
- Fit Lovers strollowali swoich fanów. "Rozstanie" to akcja promocyjna?
- ChatGPT zamiast lekarza? Ekspert o nowym trendzie wśród Polaków [WYWIAD]