Największe sekrety Spotify Wrapped

Największe sekrety Spotify Wrapped. Czy muzykę AI uwzględniono w podsumowaniu? [WYWIAD]

Źródło zdjęć: © Canva
Redakcja Vibez,
16.12.2025 14:00

Niedawno poznaliśmy tegoroczne Spotify Wrapped. Wielu użytkowników platformy chętnie udostępnia muzyczne podsumowanie ostatnich miesięcy. Jak tworzone są rankingi? Czy utwory w całości wygenerowane przez AI uwzględniono we Wrapped?

Dzień ogłoszenia Spotify Wrapped od dawna wywołuje ogrom emocji wśród fanów muzyki. Użytkownicy uwielbiają kreatywne podsumowania, tabelki i wykresy, którymi mogą dzielić się w social mediach. Niektórzy odliczają do dnia publikacji wyników z większymi wypiekami na twarzy, niż do nowego roku. Jak tak naprawdę działa Spotify Wrapped? Od kiedy do kiedy zbiera dane? Czy kawałki słuchane offline też liczą się do podsumowania? Te oraz wiele innych "smaczków" zdradził nam Mateusz Smółka - redaktor naczelny Spotify.

Największe sekrety Spotify Wrapped. Przedstawiciel platformy zdradził nam wszystkie smaczki

  • Na jakiej zasadzie "zasysane" są dane, które liczą się do Spotify Wrapped? Od kiedy do kiedy dokładnie są one zbierane i czemu różnią się od danych zbieranych przez zewnętrzne serwisy?

Spotify Wrapped opiera się na danych dotyczących odsłuchań zebranych od początku roku do kilku tygodni przed publikacją Wrapped. Ten okres pozwala nam przygotować i przetestować całą kampanię Wrapped przed jej rozpoczęciem. Usługi zewnętrzne stosują własne metody i okresy pomiarowe, więc różnice są naturalne. Wrapped zawsze opiera się na danych użytkowników Spotify, które najlepiej odzwierciedlają rzeczywiste zachowania słuchaczy na platformie.

  • Czy utwory ściągnięte i słuchane offline również liczą się do statystyk?

Tak, odtworzenia offline również są liczone, pod warunkiem, że urządzenie połączy się z Internetem po upływie określonego czasu, aby dane mogły zostać zsynchronizowane.

  • Czy puszczanie albumu na pętli może negatywnie wpłynąć na jego statystyki? Np. ze względu na podejrzenie o sztuczne nabijanie scrobbli?

Nie. Spotify identyfikuje nienaturalne wzorce odtwarzania i przeciwdziała im, natomiast zwykłe słuchanie albumu w trybie powtarzania jest normalnym zachowaniem użytkownika i nie ma negatywnego wpływu na statystyki.

  • Niektórzy wstydzą się swoich wyników na Wrapped z powodu "tej jednej viralowej piosenki". Co należy zrobić, żeby utwór, który jest totalnym guilty pleasure, nie był brany pod uwagę w podsumowaniach?

Wrapped odzwierciedla rzeczywiste słuchanie w ciągu całego roku, więc poszczególne odtworzenia mogą naturalnie wpływać na wynik. Jednak w serwisie Spotify można również wybrać opcję wykluczenia całych list odtwarzania lub utworów z profilu gustów, a tym samym ze statystyk słuchania.

  • Wszystkie 10 najpopularniejszych polskich albumów to płyty rapowe. Jaka polska płyta z innego gatunku niż hip-hop była streamowana najwięcej razy w 2025 roku?

Oprócz dziesięciu najpopularniejszych albumów rapowych najczęściej odtwarzanym polskim albumem z innego gatunku muzycznego był album "Kaprysy" sanah, która nieustannie cieszy się popularnością wśród słuchaczy.

  • Czy playlisty wciąż są popularniejsze, czy może tak jak wróciła moda na winyle - do łask wraca słuchanie muzyki albumami?

Słuchacze znajdują nowe utwory lub powracają do starych ulubionych na wiele sposobów w serwisie Spotify - i to właśnie jest naszym celem. Oferując playlisty redakcyjne, playlisty algorytmiczne, doświadczenia takie jak daylist lub po prostu możliwość wyszukiwania i znajdowania dowolnego utworu na świecie, zwiększamy szanse artystów na odkrycie, niezależnie od gatunku muzycznego i miejsca pochodzenia.

  • Bad Bunny znowu jest najczęściej odtwarzanym artystą na świecie. Jak wygląda jego pozycja na streamingu w Polsce - gdzie kiedy ogłoszono jego koncert na PGE Narodowym (wyprzedany właściwie od razu), ludzie prześmiewczo pisali "kto to"??

Na świecie Bad Bunny jest absolutnym numerem jeden, podczas gdy w Polsce wciąż buduje swoją pozycję. Ma tu wyraźnie rosnącą rzeszę fanów - o czym świadczy zainteresowanie jego koncertem - ale tegoroczny Wrapped w Polsce zdominowali lokalni artyści.

  • Czym jest gatunek "portorykańska bomba" i czy pojawiło się więcej takich zabawnych hintów?

"Puerto Rican bomb" to żartobliwe, stylistyczne określenie muzyki inspirowanej brzmieniami Puerto Rico i tym, co kojarzy nam się z energią artystów takich jak Bad Bunny - w Wrapped jest to raczej żartobliwe nawiązanie niż sztywna kategoria gatunkowa. Każdego roku Wrapped zawiera podobne lekkie, humorystyczne "wskazówki" i teksty piosenek, stworzone tak, aby można je było udostępniać z uśmiechem w mediach społecznościowych.

  • W tym miesiącu Polskie TOP 50 podbiła muzyka wygenerowana przez AI. Czy już został stworzony "gatunek" z myślą o jej obecności w końcoworocznych podsumowaniach? Czy serwis planuje wprowadzić oznaczenia utworów AI?

Spotify ma jasne zasady dotyczące treści generowanych przez sztuczną inteligencję. Tego rodzaju utwory mogą pojawiać się na listach przebojów, jeśli wzbudzą naturalne zainteresowanie słuchaczy, ale nie tworzymy dla nich oddzielnego gatunku w Wrapped i w tym roku na naszych listach przebojów nie znalazły się żadne utwory w całości wygenerowane przez sztuczną inteligencję.

  • Spotify w tym roku określiło nasz muzyczny wiek. Czy wiadomo, jaki jest średni wiek polskiego użytkownika serwisu? I jak wypada to w porównaniu do innych krajów?

Nie udostępniamy średniego wieku użytkowników w podziale na poszczególne kraje.

  • W tym roku pojawiła się nowość - kluby. Na jakiej podstawie przyznawano członkostwo w każdym z nich? Przedstawicieli którego w Polsce jest najwięcej? I jak wyznaczano w nich role - np. lidera, promotora itp.

Kluby opierają się na rzeczywistych nawykach słuchania muzyki - jak często odkrywamy nową muzykę, jak często wracamy do naszych ulubionych artystów i jak intensywnie korzystamy ze Spotify. Na tej podstawie użytkownicy są przypisywani do różnych "klubów muzycznych". Role takie jak lider lub promotor odzwierciedlają indywidualne style korzystania z platformy - np. częste udostępnianie muzyki, szybkie śledzenie nowych wydawnictw lub szczególna lojalność wobec konkretnych artystów.

  • Czy to już tradycja, że Spotify Wrapped pojawia się w pierwszą środę grudnia i czy powinniśmy już robić save the date na kolejny rok?

Można śmiało powiedzieć, że Wrapped stało się tradycją kończącą rok, na którą użytkownicy czekają z niecierpliwością, ale nigdy nie ogłaszamy z wyprzedzeniem jednej, stałej daty. Wrapped zawsze powinno zawierać element zaskoczenia!

Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 0
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 0
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 0