Kuba Klawiter o praktykach Apple

Jak Apple zdobywa youtuberów? Kulisy szokujących praktyk

Źródło zdjęć: © Kuba Klawiter / YouTube
Jakub TyszkowskiJakub Tyszkowski,23.09.2025 10:45

Kuba Klawiter, jeden z najpopularniejszych polskich dziennikarzy technologicznych, ujawnił kulisy współpracy Apple z recenzentami. W głośnym filmie opisał, jak gigant z Cupertino kusi twórców przedpremierowym dostępem do sprzętu, luksusowymi wyjazdami i pakietami gadżetów, by zapewnić sobie ich lojalność.

Kuba Klawiter, popularny dziennikarz technologiczny, którego obserwuje na YouTubie prawie milion ludzi, rozpętał burzę w świecie fanów Apple. Nagłośnił, w jaki sposób firma z Cupertino "zdobywa" lojalność youtuberów i recenzentów technologicznych. Film Klawitera poniósł się w sieci i zapoczątkował poszukiwanie twórców, którzy z niezależnością mają niewiele wspólnego.

Klawiter wyjaśnił, że Apple składa recenzentom technologicznym ofertę trudną do odrzucenia. Proponuje przelot do USA, nocleg, wejściówkę na prezentację nowych urządzeń, a także przedpremierowy dostęp do nowych produktów. Według Klawitera youtuberzy, którzy sprawdzą się w takiej współpracy, mogą liczyć na paczkę nowych urządzeń za każdym razem, gdy Apple szykuje jakąś premierę (oczywiście chodzi o wypożyczenie tych nowości).

trwa ładowanie posta...

Jak Apple współpracuje z twórcami?

Kuba ujawnił, że też dostał taką propozycję, ale odmówił. Gdyby poszedł na współpracę na zasadach giganta technologicznego z Cupertino, nie mógłby się określać mianem dziennikarza niezależnego. Klawiter stwierdził, że mógłby jedynie przyjąć wejściówkę na pokaz technologiczny, ale całą resztę - przelot, nocleg, jedzenie, sprzęt - chciałby pokryć z własnych środków. Apple nie chciało przystać na warunki recenzenta.

Kuba wyjaśnił, dlaczego wielu youtuberów technologicznych idzie na układ z Apple. W świecie, gdy liczy się, kto pierwszy opublikuje recenzję nowego iPhone'a, wczesny dostęp do nowych urządzeń jest na wagę złota. Twórcy, którzy nie mają dużej widowni i nie zarabiają dużo na wyświetleniach materiałów, potrzebują współpracy z Apple z powodów ekonomicznych. Klawiter podkreślił, że to rozumie i dlatego nie podał w swoim filmie nazwisk youtuberów, którzy dostają od Apple paczki PR-owe. Uważa ich raczej za ofiary systemu stworzonego przez koncern z USA.

- Przy czym Apple nie jest taką firmą, która wymaga od ludzi, aby mówili wyłącznie dobrze na temat ich produktów. Możecie to zauważyć, że twórcy, którzy z nimi dłużej współpracują, nie zawsze mówią pozytywne rzeczy. Apple wie, że byłoby to podejrzane, gdyby oni ciągle chwalili te rzeczy. Tu chodzi o to, żeby na nadgarstku takiego człowieka był zawsze najnowszy i najdroższy Apple Watch - wyjaśnił Klawiter.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak Apple manipuluje recenzentami (i widzami)

Co o tym myślisz?
  • emoji serduszko - liczba głosów: 0
  • emoji ogień - liczba głosów: 0
  • emoji uśmiech - liczba głosów: 0
  • emoji smutek - liczba głosów: 0
  • emoji złość - liczba głosów: 0
  • emoji kupka - liczba głosów: 0